Stefan Bircheneder
본문
스테판 비르헤네더는 1974년 독일 바이에른에서 태어난 화가로, 대형 극사실주의 유화를 통해 독자적인 예술 세계를 구축해왔다. 그의 작업은 버려진 공장, 산업 유적, 폐허가 된 작업장을 면밀히 관찰하는 데서 출발한다. 정교한 묘사와 사진 같은 사실성으로 붕괴된 공간의 과거와 현재를 동시에 포착하며, 시간의 흔적과 변화의 본질을 사유하게 만든다.
고전 회화 기법을 수학하고, 성당 복원화가로 활동한 이력을 바탕으로, 2011년부터 본격적인 예술 활동에 전념해왔다. 현재는 레겐스부르크와 빌스호펜에 작업실을 두고 작업하고 있다. 2012년 뒤셀도르프 BBK Kunstforum에서 첫 개인전을 연 이후, 독일, 한국, 스위스 등지에서 20회 이상의 개인전과 50여 회의 그룹전을 개최했으며, 2023년 드레스덴에서 열린 Ostrale 비엔날레를 비롯해 다양한 국제 아트페어 및 비엔날레에 참여해왔다. 베를린의 Galerie Horst Dietrich, 레겐스부르크의 Galerie ART AFFAIR 등에서도 주요 전시를 선보였다.
그의 트롱프뢰유 회화와 설치 작업은 언뜻 스트리트 아트를 연상시키는 해학적 외관을 지니고 있지만, 그 이면에는 독일 작가 특유의 철학적 사유와 예술적 직관이 깊이 스며 있다. 관객이 그의 작품 속 캐비닛 문을 열면, 거칠게 드러난 캔버스의 뒷면과 선반 위 극사실적 정물들이 “지금 보고 있는 것이 과연 진짜인가?”라는 질문을 던진다. 이처럼 작품은 현실과 환상의 경계를 허물며 감각과 인식의 틈을 자극한다.
작품 속 캐비닛에 남겨진 노동의 흔적은 도시와 사회, 기억과 현실 사이의 복합적인 문제를 시각적으로 드러내는 상징적 장치로 기능한다. 정적인 공간에서 느껴지는 응축된 긴장감, 오브제에 숨어 있는 감정의 잔재는 단순히 ‘보는 예술’을 넘어, 읽히고 해석되어야 할 서사적 예술로 확장된다.
Stefan Bircheneder, born in Bavaria in 1974, is a German painter celebrated for his large-scale, hyperrealistic oil paintings. His work is rooted in meticulous visual examinations of abandoned factories, industrial ruins, and derelict workplaces. Employing photographic precision, Bircheneder documents the layered history of these decaying sites, inviting reflection on their past, present, and future.
Bircheneder studied classical painting techniques and worked as a church restoration painter before dedicating himself fully to his art practice in 2011, establishing studios in Regensburg and Vilshofen.
Since his first verified exhibition in 2012 at BBK Kunstforum Düsseldorf, Bircheneder has held more than 20 solo exhibitions and participated in over 50 group shows across Germany, South Korea, Switzerland, and beyond. His work has also been presented at numerous art fairs and biennials, including the 2023 Ostrale Biennale in Dresden. Notable exhibitions have been held at Galerie Horst Dietrich in Berlin and Galerie ART AFFAIR in Regensburg.
While his installations and trompe l’oeil paintings often resemble street art with a playful tone, they also embody a distinctly German philosophical depth and artistic intuition. When viewers open a cabinet in his work, the raw backside of the canvas and the hyperreal still lifes on the shelves raise questions about whether what they see is real, blurring the line between reality and imagination.
The traces of labor displayed within the cabinets serve as visual mediators that project issues of reality and memory within urban society. Bircheneder’s art transforms the tension of still spaces and the emotional residues embedded in objects into narrative experiences that go beyond visual consumption, inviting deeper interpretation and reflection.
With HEDWIG GALLERY:
「2025 Art Busan Review」
May 19 - June 15, 2025
「2025 Art Busan」
May 8 - 11, 2025
「2024 Art Busan」
May 9 -12, 2024
「Art Busan Pre-view」
April 9 - May 4, 2024
「Consilience」
February 14 - March 30, 2024
「Stefan Bircheneder Solo Exhibition」
November 10 - December 23, 2023
「Stefan Bircheneder 展」 - Hyundai Department Store Trade Center
July 1 - September 10, 2023
「2023 BAMA」
March 2 - 5, 2023
NEWS
"헤드비갤러리 독일 작가 Stefan Bircheneder, BAMA 아트페어서 최초 소개" 2023.02.13 미술여행신문
"버려진 산업 현장을 극사실적으로 표현, 헤드비갤러리 전속 작가 《Stefan Bircheneder》전" 2023.06.26 K스피릿
""이것은 캐비닛이 아닌 캔버스"…스테판 비르헤네더 개인전" 2023.11.13 뉴스1
- 이전글영재 Young jae 23.01.05
- 다음글김병구 Kim Byeong Koo 22.11.15