PAST EXHIBITIONS

ART BUSAN PRE-VIEW

본문

Balloon Park, Gerd Kanz, Stefan Bircheneder 


아트페어를 앞서 기획《ART BUSAN PRE-VIEW》는 2024 아트부산 참여를 기념하여, 헤드비갤러리 전속 작가 3인의 대표작을 먼저 선보이는 프리뷰전이다. 이번 전시는 조형성과 물질성, 감각적 경험에 대한 서로 다른 접근 방식을 통해 동시대 조형 언어의 다양성과 깊이를 보여준다.

박발륜은 조소를 전공하며 철을 활용한 설치 작업을 통해 구상과 비구상, 공간과 형상의 경계를 탐구해왔다. 대학원 시절부터는 재료적 한계와 보관 문제를 계기로 비닐을 활용한 조형 작업에 주목하게 되었고, 이는 이후 작가의 상징적 조형 언어로 자리 잡았다. 비닐 풍선 형태로 구현된 그의 작업은 ‘속이 비어 있으면서도 동시에 가득 차 있는’ 이중적 의미를 품으며, 타지 생활에서 느낀 심리적 거리감과 정서적 공허함, 그리고 그것을 채우고자 하는 내면의 욕망을 조형적으로 드러낸다.


Gerd Kanz는 끌과 망치를 이용한 독자적 작업 방식을 통해 회화와 조각의 경계를 허무는 독일 작가다. 나무 패널 위에 새겨진 드로잉은 비정형적 형태로 입체감을 이루며, 안료가 겹겹이 스며든 화면은 재료의 물성 위에 감각적인 색감의 밀도를 더한다. 작업 과정에서 드러나는 거친 결, 절단과 재조립의 흔적은 창작의 도전과 감정의 동요를 시각화하며, 즉흥성과 통제를 동시에 품은 조형 언어를 형성한다.


Stefan Bircheneder는 성당 복원 화가로의 경력과 고전 회화 기법을 바탕으로, 극사실주의와 트롱프뢰유(trompe-l’œil) 기법을 현대적으로 재해석해왔다. 그는 산업 현장을 배경으로 한 대형 회화와 3차원적 캔버스 오브제 작업을 통해 현실과 착시, 물성과 환영의 경계를 끊임없이 탐색한다. 닫힌 캐비닛의 문을 열었을 때 마주하는 정밀한 정물 묘사는 현실과 환상의 구분을 해체하며, 회화의 실재성과 가상의 세계를 중첩시키는 회화적 실험으로 이어진다.


이번 전시는 세 작가가 구축해온 고유한 조형 언어를 한 자리에서 소개하며, 각 작가의 예술 세계를 면밀히 살펴볼 수 있는 기회를 제공한다.


Organized in anticipation of the upcoming art fair, ART BUSAN PRE-VIEW is a preview exhibition celebrating the participation of Hedwig Gallery in Art Busan 2024. This show spotlights signature works by three of the gallery’s represented artists, offering an early look into their practices. Through contrasting approaches to form, materiality, and sensory experience, the exhibition highlights the depth and diversity of contemporary sculptural language.

Ballyun Park, trained in sculpture, has long explored the boundary between figuration and abstraction, space and form—initially through installations using iron. During his graduate studies, challenges with material limitations and storage led him to turn to vinyl, which has since become a signature medium in his work. His balloon-like vinyl forms express a duality of being “simultaneously empty and full,” visually articulating psychological distance, emotional voids, and the inner desire to fill them—especially shaped by his experience living away from home.

Gerd Kanz, a German artist, breaks down the boundary between painting and sculpture through a distinctive technique involving chisels and hammers. His works, carved into wooden panels, create irregular, relief-like forms that blur dimensionality. Layers of pigment absorbed into the surface enrich the material texture with dense color, while visible cuts, reassemblies, and coarse grain lines visualize the tension between spontaneity and control—manifesting an expressive, process-driven sculptural language.

Stefan Bircheneder, who began his career restoring cathedrals, brings classical techniques to hyperrealist painting, reimagining trompe-l’œil methods in a contemporary context. His large-scale paintings and three-dimensional canvas objects often depict industrial spaces, exploring the line between material and illusion, reality and perception. His meticulously rendered still lifes—such as those revealed when a cabinet door is ajar—dissolve the divide between the real and the imaginary, engaging viewers in painterly experiments that overlap presence and illusion.

Together, these three artists present a compelling cross-section of contemporary practice. ART BUSAN PRE-VIEW invites viewers to closely examine each artist’s distinctive sculptural language, offering a rare opportunity to experience their artistic visions in one cohesive space.

_________________
ART BUSAN PRE-VIEW

참여 작가 | Balloon Park, Gerd Kanz, Stefan Bircheneder
전시 기간 | 2024. 04. 09 - 05. 04 
전시 장소 | 경기 성남시 분당구 운중로 146번길 13, 1F
운영 시간 | 화~토 10:30 ~ 19:00
                   월요일 휴관 / 일요일 예약제

문의 
Tel  |031-629-9998 
Mail l hedwig__gallery@naver.com